Šesť hlavných právd v súčasnosti

18.03.2024

V tejto sérii rozhovorov preberám s kňazmi katolícke učenie viery zhrnuté v šiestich hlavných pravdách v dnešnom modernom podaní. V súhrne uvádzam od respondentov len citácie. Na ich správne pochopenie je nevyhnutné prečítať si celý kontext - otázku aj odpoveď v plnom znení.

VZNIK, POVOD A ZMYSEL - arcibiskup CYRIL VASIĽ

V úvodnom rozhovore poukazuje arcibiskup Cyril Vasiľ na pravdu ako takú, prečo majú ľudia sklony k jej popieraniu, vysvetľuje, ako vzniklo šesť hlavných právd a ako ich vnímať v postmodernej spoločnosti.

Boh neprestáva priťahovať človeka k sebe a jedine v Bohu nájde človek pravdu a šťastie, ktoré neprestajne hľadá.

"Hľadanie pravdy vyžaduje istý stupeň pokory. Pri uvažovaní o pravde sa nám totiž nevyhnutne otvárajú otázky o kvalite a úplnosti nášho poznania."

"V prípade, že existuje zhoda medzi poznaním a vecou, ktorú poznávame, a túto zhodu by sme popreli, prehrešili by sme sa proti pravde."

"Človek od prirodzenosti smeruje k pravde. Je povinný ju rešpektovať a dosviedčať. V súlade so svojou dôstojnosťou všetci ľudia, pretože sú osoby, sú samou svojou prirodzenosťou pobádaní a zároveň morálne povinní hľadať pravdu. Sú povinní poznanú pravdu aj prijať a celý svoj život usporiadať podľa požiadaviek pravdy."

"Celé ľudské spoločenstvá i každý jednotlivec môže ešte istý čas pokračovať v tomto víre individuálnej i spoločenskej seba-deštrukcie, a privedie sa postupne k seba-degradácii, ba možno aj k seba-zničeniu. Môže si ale nebezpečenstvo tohto procesu aj uvedomiť a začne vedome pracovať na jeho zmene."

"Hrozba dôsledkov ľudského egoizmu začína prebúdzať vedomie, že v tomto smerovaní je potrebné niečo zmeniť. A to aj za cenu istých obmedzení, za cenu zmeny návykov, zmenou zmýšľania i konania."

Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Človek od prirodzenosti smeruje k pravde. Je povinný ju rešpektovať a dosviedčať


1. BOH JE LEN JEDEN - Jozef Gallovič

Trnavský dekan v kontexte prvej Božej pravdy vysvetľuje náboženské rozdiely a snahy o jednotu; zdôvodňuje, prečo sú kresťania najviac prenasledovaní a poukazuje na to, aký je a aký by mal byť vzťah medzi človekom a Bohom v súčasnej dobe.

Vzťah človeka k Bohu by mal byť vyvážený. Ani prílišný strach, ani zľahčovanie a arogancia.

"Žiaľ, pre mnohých dnešných ľudí Boh akoby nejestvoval. Myslia si, že ho nepotrebujú k životu, že majú všetko, čo chcú aj bez neho. Preto ho ignorujú, vôbec ho neberú vážne, tobôž nie aby sa ho báli."

"Viera nemôže byť len intelektuálna, emocionálna, potrebuje prejsť do srdca, skutkov a života."

"Ak ľudia nechcú prijať pravdu, tak ju buď vysmejú alebo násilne umlčia, ale pravda tým neprestáva byť pravdou. Prenasledovania kresťanov mocnými či zlými tohto sveta sú preto znakom pravosti a vernosti Bohu a jeho Cirkvi a potrebným svedectvom lásky k Bohu pre neveriaci svet."

"Boh to má v rukách, dôverujme mu. Zlo nikdy nezvíťazí, konečné víťazstvo a sláva patrí Bohu a jeho verným. Zároveň Pán vyzýva svojich verných, aby nerezignovali pred zlom, ale urobili všetko, čo môžu pre odstránenie alebo aspoň zmiernenie nespravodlivosti, zla a bolesti vo svete."

Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Vzťah človeka k Bohu by mal byť vyvážený. Ani prílišný strach, ani zľahčovanie


2. V BOHU SÚ TRI OSOBY: OTEC, SYN A DUCH SVATÝ - Cyril Šesták

Jezuita, učiteľ dogmatiky v rozhovore o druhej hlavnej pravde hovorí o tajomstve Trojjediného Boha, ktoré sme všetci pozvaní prežiť vo svojom živote.

Všetci sme pozvaní k takémuto mysticizmu, prežitiu osobnej lásky Boha. Len u každého je ten stupeň iný.

"Staroveký, platónsky koncept prikladal duši tri mohutnosti: rozum, vôľu a pamäť. Tieto tri schopnosti duše sú Božou stopou, odtlačkom božského v nás. Augustín vychádzal z aspektu stvorenia, že Boh stvoril človeka na svoj obraz. A cez tento obraz, ktorý si nosíme v sebe, sme schopní sa priblížiť k tajomstvu Boha."

"Aspekt egoizmu je v človeku veľmi silný a stojí veľkú námahu ho premôcť. Avšak prostredníctvom toho možno prejsť k láske. Pretože skutočná láska je obeta, námaha. Je tou, ktorá nepočíta; dáva a nič za to nečaká."

"V Ježišovi Kristovi máme úplné poznanie Boha. Pre nás kresťanov je tým zjavenie ukončené. Dal nám poznať všetko, čo potrebujeme vedieť pre našu spásu. Boh sa vždy zjavuje ľuďom len preto, aby ich spasil."

"Viera je ponukou pre vzťah s Bohom. Má to byť vzťah lásky a k láske nemožno nútiť. Ľudia potrebujú osobnú skúsenosť s Bohom."

"Zasvätenie v krste, v mene Najsvätejšej Trojice, nás vťahuje do života samotnej Trojice, teda do života v láske."

Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Boh sa nám zjavuje ako nerozlučný vzťah troch osôb


3. SYN BOŽÍ SA STAL ČLOVEKOM, ABY NÁS VYKÚPIL
- Štefan Paločko

Špecialista na dogmatiku a fundamentálnu teológiu dnešným moderným ľuďom objasňuje, prečo a ako sa Syn Boží stal človekom a čo ho k tomu viedlo, aby nás vykúpil.

Ak človekovi skutočne ide o hľadanie pravdy, postačí mu hoci aj len jeden skutočný zázrak. Ak človek nestojí o pravdu, taký človek neuverí, ani keby niekto z mŕtvych vstal.

"Nie len v modernej dobe, môžeme byť často svedkami príliš povrchného myslenia, ktoré sa sústreďuje len na čiastkové riešenia, a tie sú zamerané na získanie pohodlia tu a teraz bez ohľadu na dlhodobé dôsledky. Toto je ďaleko od logiky a poctivej racionality a približuje sa to skôr k infantilnosti."

" Problémom je, že konať dobro v tomto svete býva spojené s ťažkosťami, od tých najbanálnejších, ako je premôcť svoju neochotu a lenivosť, až po tie najväčšie, ako je vytrvať v konaní dobra aj vtedy, keď to znamená výsmech, prenasledovanie, väzenie, ba i smrť. Nie je to Boh, kto si praje, aby sme trpeli."

" Utrpenie spôsobujú ľudia. Ako sami sebe, tak aj sebe navzájom. Boh len chce od každého z nás, a nemôže inak, aby sme konali dobro za akýchkoľvek okolností."

"Je pravdou, že konaním dobra sa môže človek vystaviť tomu, že si takpovediac zničí život, či už tým, že príde o svoje plány a nároky, alebo doslovne fyzicky umrie."

"Zvlášť v dnešnej dobe sa môžeme stretnúť s tým, že nazvať niektoré skutky hriechom, ktorý treba zanechať, sa berie ako prejav neúcty, ba dokonca až nenávisti. Takto aj mnohí kresťania radšej obchádzajú problém hriechu vo svojich životoch, zľahčujú ho, alebo dokonca ho vnímajú ako prekonaný problém, ktorým už nie je dôvod sa zaoberať."

"Ak si pred vlastným hriechom zakrývame oči s výčitkou, že nikto nemá právo nám hovoriť do života a my vyžadujeme toleranciu a rešpekt, krátkodobo si síce budeme užívať akúsi napodobeninu spokojného života. Kritici zostanú totiž umlčaní a my si budeme žiť v akomsi vlastnom svete, ktorý sme si stvorili podľa svojich pravidiel. Ale dôsledky sú zničujúce. Večnosť bez Boha skutočne za to nestojí."

Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Nazvať niektoré skutky hriechom sa dnes berie ako prejav neúcty, ba až nenávisti


4. BOH JE SPRAVODLIVÝ SUDCA:
DOBRÝCH ODMIEŇA A ZLÝCH TRESCE - biskup Milan Lach
 

Súdnemu dňu sa nik z nás nevyhne. Čo bude jeho kritériom? Biskup Milan Lach v rozhovore vysvetľuje podrobnosti o osobnom a poslednom súde - aké budú, kedy budú a na čo sa máme pripraviť. Možno budete prekvapení Božou logikou, na ktorú poukazuje v kontexte rozdielov Božieho milosrdenstva a spravodlivosti, odmenou dobrých a trestom zlých.

Kritérium nášho súdu bude naša láska. Teda niečo, čo je dostupné každému. Všetci sme schopní lásky. Ale je len na nás, či sa rozhodneme tú lásku žiť, alebo ju odmietať.

"Láska je vôľa orientovaná k dobru toho, koho milujem. Láska nie je výmena - niečo za niečo. Láska je nezištná. A takáto darovaná nezištná láska zaváži v momente súdu. Boh je Láska. Teda tým kritériom je Boh - princíp, počiatok, bytie, ktoré všetko presahuje skrz-naskrz. Milovať znamená žiť lásku. A to znamená odpúšťať a vedieť prijať rany od druhých. Toto je láska. Láska bolí. Láska je obeta. V nej nejde všetko ľahko, nie je všetko fajn a nemožno sa tváriť, že milujúci človek nemá s nikým problém."

"Ježiš nám nesľuboval, že nebudeme mať problémy. Ježiš hovoril, že kritériom je láska. Každý na zemi má možnosť milovať a prejavovať lásku, vystaviť sa jej. Ale niektorí ľudia to odmietajú."

"Niektorí ľudia si to predstavujú tak, že niekde "tam" je Boh, ale tu je môj život. A v nedeľu jednu hodinu som kresťan, pritom sedem dní v týždni žijem inak. To vidíme aj v našej spoločnosti na Slovensku. Toto je tragédia celého - nepochopili sme, neprijali sme, neosvojili sme si pravdu o pravom Bohu."

"Človek nie je sám od seba schopný milosrdenstva, aké má Boh. Ľudskými vlastnosťami dosiahnuť takýto postoj je nemožné. Božie milosrdenstvo má inú logiku. My kresťania máme na zemi veľmi vážne poslanie, ktoré si ani sami neuvedomujeme. Buďme trpezliví a ostatné nechajme na Pána Boha. Neberme do rúk Božiu spravodlivosť, hoci máme k tomu sklony a tendencie. Aj naši politici. Až ma mrazí, keď vidím, ako sa sami stavajú do pozície Boha."

Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Človek zabúda na to, že je Bohom milovaný


5. DUŠA ČLOVEKA JE NESMRTEĽNÁ - Paweł Stefan Wojnowski

 Bosý karmelitán hovorí o nesmrteľnosti duše v kontexte piatej pravdy katolíckej viery. Poukazuje na rozdiely duší, ich vznik, zánik, ale objasňuje aj otázky prevteľovania duší a ich večného života.

Čím viac rešpektujeme život sám osebe, tým viac si všímame výnimočnosť človeka a najmä výnimočnosť ľudskej hĺbky, ľudskej duše. Napríklad to, že každý človek je osobou a nie vecou.

"Duša sa vymyká všetkým systémom a definíciám. To znamená, že ju vieme charakterizovať len s primeranou presnosťou. Vieme, že je časťou človeka. Istým spôsobom v ňom "sedí". Je nehmotná. A je nesmrteľná. Vysvetlenie, prečo je to tak, je už komplikovanejšie."

"Ak chceme naozaj pochopiť, odkiaľ pochádza duša, najprv sa potrebujeme úprimne zamyslieť, čo považujeme za princíp vesmíru: je to osoba alebo neosobný zákon? Od toho všetko závisí."

"Duša je duchovná, a teda je nesmrteľná. Veci duchovné jednoducho existujú mimo času, mimo zmeny. To je filozofický základ. Piata pravda viery sa zakladá na teologickom vysvetlení, že to Boh je zárukou nesmrteľnosti. Ľudská duša by sa po smrti mohla rozpadnúť na nejaké duchovné čiastočky, tak ako sa telo rozloží na prach. Tak to funguje u rastlín a zvierat, ale nie u ľudí."

"Boh komunikuje a dáva sa poznať duchovne. To rezonuje v duši a oživuje ju. A keď duša zažije Božiu prítomnosť, chce odpovedať podobne. Duša v človeku sa vie naučiť duchovnú reč. Vie byť citlivá na duchovno, ale vie aj vyžarovať duchovno. S Bohom a o Bohu sa dá hovoriť len duchovne. Nejde o mystické zážitky. Stačí bežný duchovný postoj prežívania "večného života v prítomnom okamihu", ktorý odporúča svätá Terezka z Lisieux. Predpokladá, že budeme konať "veľké a heroické ľudské skutky", ako je každodenná vernosť, altruizmus, láska, súcit, radosť a podobne."

Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Vďaka duši sa dokážeme povzniesť za hranicu matérie, pozrieť sa "Bohu do očí"


6. BOŽIA MILOSŤ JE NA SPÁSU POTREBNÁ - Braňo Kožuch

Kňaz Spišskej diecézy vysvetľuje dva základné pojmy: milosť a spása. Dáva podrobné vysvetlenia k otázkam typu: Ako získať a neprehliadnuť Božie milosti? Budú spasení aj ľudia iných vierovyznaní? Kto nebude spasený? Ako môžeme vlastným úsilím priviesť iných k spáse?

Božiu milosť si nemôžeme nijako zaslúžiť, ale máme s ňou spolupracovať, aby jej ovocie bolo v našom živote čo najväčšie. A to je ten kľúčový moment: naša spolupráca s milosťou.

"Spásu žijeme už tu na zemi – je to oslobodenie od hriechu a zároveň je to dar pre život s Kristom."

" Tak ako žijeme vzťah lásky s inou osobou, pri ktorej sa stávame citlivými, vnímavejšími na jej premýšľanie a jej konanie, takisto to platí pri vzťahu s Bohom. Naše každodenné budovanie vzťahu s Bohom nás robí oveľa vnímavejšími a citlivejšími na jeho podnety."

" Cesta k milosti vedie cez našu ľudskosť. A ľudskosť v sebe nesie všetky ľudské limity a ohraničenia. Všetko, čo k nám patrí tak, ako nás Boh stvoril."

" Tým, že milosť pôsobí neviditeľne, teda je to neviditeľný dar, odhaľujeme ju až spätne - po ovocí toho, čo priniesla."

" Kresťanstvo sa nedá žiť bez poznania Krista. (...) Všetko robíme podľa kresťanstva a chceme, aby boli všetci kresťania, ale bez toho, aby sme ohlasovali Krista. A toto nikdy neuspeje."

" Čím viac sme zranení a stratení, tým menej máme odvahu milovať. Tým viac hľadáme všetky možné istoty alebo zážitky, aby sme v sebe potlačili potrebu lásky. (...) Každý z nás môže objaviť moc lásky iba tým, keď sa pre tú lásku vie otvoriť."

Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Máme zodpovednosť za to, či ľudia osobne poznajú Ježiša. Nie či o ňom len počuli


Prečítajte si tiež ďalšie série rozhovorov: 
7 sviatostí pre dnešného človeka
10 Božích prikázaní v modernom svete

© 2022 Júlia Kubicová. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky