7 sviatostí pre dnešného človeka
V Katolíckej cirkvi poznáme sviatosti: krst, birmovanie, Eucharistia, sviatosť zmierenia, pomazanie chorých, sviatosť posvätného stavu a sviatosť manželstva. Prečo "až" toľko, alebo prečo "len" tieto? Kto, kedy a načo ustanovil sviatosti? Sú potrebné pre spásu človeka? Nakoľko možno žiť duchovný život bez sviatostí?
Na otázky - príjemné i nepríjemné, teologické, logické i nelogické, hlboké aj provokatívne - odpovedá osem katolíckych kňazov, ktorí veľmi detailne a konkrétne vysvetľujú, ako sviatosti účinkujú v duchovnom, duševnom i fyzickom živote človeka, ako ovplyvňujú jeho osobu, vzťahy a povolanie, čo spôsobujú v srdci, mysli a navonok.
PETER ŠIMKO - sedem sviatostí
V úvodnom rozhovore o sviatostiach vysvetľuje generálny vikár Trnavskej arcidiecézy, čo sviatosti vyjadrujú, od čoho závisí ich účinok a či sú potrebné na spásu človeka.
"Sedem sviatostí je sedem foriem vyjadrenia toho, ako Ježiš Kristus pôsobí v Cirkvi. Sviatosti pochádzajú od neho."
Tak, ako pred 2000 rokmi ľudia nečakali doma, ale snažili sa osobne stretnúť s Ježišom Kristom, pri sviatostiach máme skúsiť osobný dotyk Boží vyslovene hmatateľným spôsobom. Otázka je, či máme vieru.
"Kvalita viery a čistota srdca má dopad na účinné prijatie sviatostí, lebo Boh sa nevnucuje. Slnko (milosť) dopadne do miestnosti natoľko, nakoľko sú otvorené (viera) a čisté (čistota/hriech) okná."
"Žiaden človek nemá v moci meniť či rušiť Božie rozhodnutia. Čo raz nám Boh dal, ostane nám navždy."
"Boh nikdy nebol a nie je anonymný ale osobný. Pozýva k sebe, do spoločenstva. Boh stvoril nielen dušu, ale vytvoril aj cit i telo. Jeho láska sa chce dotknúť celého človeka."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Peter Šimko / Tvorca sviatostí je Boh a on dáva iba to, čo je najkvalitnejšie
JÁN POLÁK - sviatosť krstu
Ty si môj milovaný Syn, dcéra v tebe mám zaľúbenie (Mk 1, 11), hovorí aj dnes Otec všetkým svojim deťom. Ako si osvojiť privilégiá Božieho dieťaťa vysvetľuje riaditeľ Arcidiecézneho školského úradu.
"Vďaka krstu sa podobáme Kristovi, priam sme si ho obliekli."
Do duše pokrsteného sa vtláča nezmazateľný duchovný znak - Kristova pečať. Preto sa nedá už "odkrstiť". Krst dáva účasť pokrstenému na Kristovom kňazstve a je základom spoločenstva všetkých kresťanov. Krst udeľuje pokrstenému teologálne, čiže božské čnosti - vieru, nádej a lásku a dary Ducha Svätého.
"Práve cez krst dochádza duša dieťaťa do kontaktu s Božou milosťou, so spásou, ktorú nám vymohol Kristus svojou smrťou a zmŕtvychvstaním."
"Ak človek spozná Krista, uverí v neho ako v Božieho Syna, nemôže odmietať krst. Krstom hovoríme Bohu "áno". Tým pádom odmietať krst znamená odmietať Boha."
"Tým, že rodičia nechcú dať pokrstiť svoje dieťa, ochudobňujú ho o túto milosť. Nevychovávať vo viere, môžeme povedať, že je ochudobňovanie človeka o možnosť rozhodnúť sa pre vieru."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Ján Polák / Sviatosť krstu
JURAJ TIRPÁK - sviatosť Eucharistie
Čo je dôvodom toho, že Najsvätejšia Eucharistia mnohých ľudí irituje, provokuje? Na otázky jej pôvodu, podstaty, zmyslu a cieľa odpovedá duchovný pôsobiaci v Bazilike Sedembolestnej Panny Márie v Šaštíne.
"Ako sa Kristova obeta skončila víťazstvom jeho zmŕtvychvstania, tak Kristus chce rovnakým spôsobom premieňať aj naše obety na víťazstvá. Svätá omša je tým najlepším momentom, kedy môžeme celý náš život so všetkým, čo k nemu patrí, predložiť Kristovi a prosiť ho, aby tak, ako sa pri omši premieňa chlieb na jeho telo a víno na jeho krv, aby bol aj náš život premenený jeho láskou."
Celý kresťanský život sa sústreďuje okolo slávenia svätej omše. Všetko, čo konáme - naše povolanie, práca, povinnosti doma alebo v spoločnosti - všetko by malo byť prežívané ako predĺženie slávenia Eucharistie.
"Eucharistia nie je "dodatkom" k životu, ale je Dar, vďaka ktorému nachádzame Život. Ak by sme viac času venovali eucharistickej úcte, ak by sme častejšie prijímali Sviatosť Oltárnu a podľa toho aj žili, svet by bol omnoho lepším miestom pre život."
"Ak by bolo úprimné a osobné stretnutie s Kristom najkrajším a najdôležitejším bodom života každého kňaza a každého kresťana, stalo by zrejmým, že Eucharistia je skutočným pokladom, ktorý máme na dosah ruky."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Juraj Tirpák / Sviatosť Eucharistie
RUDOLF KOPINEC - sviatosť pomazania chorých
Biskupský vikár pre nemocničnú duchovnú službu Trnavskej arcidiecézy objasňuje otázky súvisiace so sviatosťou pomazania chorých.
"Boh dokáže všetko, aj zlo, ktoré On nespôsobil, premeniť na dobro a konečné slávne víťazstvo."
Kristus - jediný nevinný, nám veriacim ukazuje, ako je možné zdanlivo "nespravodlivé utrpenie" zvládnuť a ako naň reagovať.
"Aj chorý človek sa často musí konfrontovať s tým, že niekedy ani tí najbližší nerozumejú, "spia", lacno utešujú, vyhýbajú sa téme, o ktorú tu vlastne ide."
"Keď aj na ľudskej úrovni niečo chtiac alebo nechtiac zničíme, úprimne prosiac o odpustenie, môže nám byť odpustené. To ale neznamená, že je to už "vybavené". Spravodlivosť káže dať veci do poriadku, opraviť to, vynahradiť. A vynáhrada s tým spojená, je spomínaným spravodlivým "trestom". Či už vlastná, alebo tam, kde to nie je možné - sprostredkovaná, pre dobrá udelené Cirkvi."
"V živote veriacich nie je dôležité to, čo "chceme my", ale jedine to, čo chce Boh. Vari vnútorná sila prijať a žiť s chorobou, nie je sama o sebe tiež zázrakom?"
"Nepotrebujem hľadať zázraky, my sme súčasťou a žijeme uprostred jedného veľkého Božieho zázraku."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Rudolf Kopinec / Sviatosť pomazania chorých
ONDREJ SKOČÍK - sviatosť zmierenia
Vincentín, direktor Združenia mariánskej mládeže rozpráva o dôležitosti sviatosti zmierenia, ktorú poznáme aj ako sviatosť obrátenia, sviatosť pokánia, sviatosť svätej spovede či odpustenia.
"Sviatostným odpustením sa človeku opäť otvára možnosť získať večné šťastie."
Sviatostnou službou kňaza v spovednici nám Ježiš ide v ústrety, aby sme uverili v nekonečnú lásku Boha, ktorý, keď vidí našu úprimnú ľútosť, nám odpúšťa - čoho viditeľným znakom je kňazské rozhrešenie.
"Každá svätá spoveď je osobné stretnutie s Bohom, ktorého viditeľne zastupuje kňaz."
"Boh nám dal cez Mojžiša Desatoro a vpísal ho do ľudského srdca. Iba život podľa neho nám pomáha, aby sme sa navzájom neponičili."
"Koľko často skrytého utrpenia a bolesti prináša zlo, ktoré je zabalené do konkrétneho konania voči láske."
"Naše rozhodnutia prinášajú aj dôsledky, ktoré cítime ako ozvenu vo svojom svedomí. Rozhodovať sa pre dobro je tým správnym zacielením nášho života."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Ondrej Skočík / Sviatosť zmierenia
ANTON ZIOLKOVSKÝ - sviatosť kňazstva
Riaditeľ Katolíckeho biblického diela na SK rozpráva o kňazskom povolaní, jeho podmienkach, súvislostiach a výzvach.
"Keď kňaz objaví svoje poslanie, tak je o tom vnútorne presvedčený, že to má robiť bez ohľadu na ťažkosti alebo koľko bude zarábať."
Kňaz je Božím nástrojom, aby Božia moc mohla byť prístupná ľuďom.
"Muž musí byť najprv dobrým človekom, aby mohol byť dobrým kňazom. A to je veľmi zásadná vec, na ktorú sa niekedy zabúda a platí aj pre laikov - Božia milosť nedokáže suplovať naše ľudské defekty."
"Kňazská služba je vždy spojená so sebazáporom a obetou pre ľudí."
"Služobné kňazstvo dáva mužovi duchovnú moc. (...) Jeho hlavnou a veľmi špecifickou úlohou je sláviť Eucharistiu, ktorú nik iný vykonávať nemôže."
"Nikdy nemožno mať presvedčenie, že niekto kandidáta kňazstva pozná natoľko, aby mohol tvrdiť s absolútnou istotou, že jeho kňazský život bude vždy svätý alebo dokonalý. Človek sa stále vyvíja. Akým bude kňazom, závisí od toho, ako on sám sa k svojej službe postaví a ako obstojí v konfrontácii s bežným životom."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Anton Ziolkovský / Sviatosť posvätného stavu
PETER BEŇO - sviatosť birmovania
Pomocný biskup Nitrianskej diecézy vysvetľuje súvislosti so sviatosťou birmovania. Jedna vec je prijať dar a druhá využiť ho, spolupracovať s ním, naučiť sa s ním žiť. A to nie je vždy jednoduché. V rozhovore otvorene hovorí o pozitívach, výzvach, ale aj o úskaliach, ktoré dnešná doba prináša.
"Zo slávenia sviatosti birmovania je zrejmé, že jej účinok spočíva v osobitnom vyliatí Ducha Svätého, aké kedysi dostali apoštoli v deň Turíc. Birmovanie prináša dar vzrastu a prehĺbenia krstnej milosti."
Birmovanie vtláča do duše nezmazateľný duchovný znak, "charakter", ktorý znamená, že Ježiš označil kresťana pečaťou svojho Ducha a obdaril ho mocou z výsosti, aby bol jeho svedkom. "Charakter" zdokonaľuje spoločné kňazstvo veriacich prijaté v krste a birmovaný dostáva silu verejne vyznávať slovami vieru v Krista akoby z úradného poslania.
"Sviatosť birmovania prehlbuje naše zakorenenie v Božom synovstve; pevnejšie nás zjednocuje s Kristom; zveľaďuje v nás dary Ducha Svätého; zdokonaľuje naše spojenie s Cirkvou; dáva nám osobitnú silu, aby sme ako praví Kristovi svedkovia slovom i skutkom šírili a bránili vieru, aby sme odvážne vyznávali Kristovo meno a nikdy sa nehanbili za kríž, aby sme žili duchovne."
"Keď chceme žiť ako zrelí kresťania, nestačí sa dať pobirmovať; musíme s Bohom aj naďalej spolupracovať."
"Jedna vec je prijať dar a druhá využiť ho, spolupracovať s ním, naučiť sa s ním žiť. Je jasné, že Boh nás obdarúva, ale my sa máme usilovať žiť s Bohom. Čím viac žijeme v Božej prítomnosti, tým viac sme obdarovávaní. Preto je dôležité modliť sa, čítať Sväté písmo, pristupovať ku sviatostiam a tiež deliť sa o Božie dary v praktickom živote skutkami lásky."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Peter Beňo / Sviatosť birmovania
MILAN GROSSMANN - sviatosť manželstva
Na otázky vážne, hlboké, nadprirodzené aj právne odpovedá kňaz Misijnej spoločnosti svätého Vincenta de Paul.
"Manželstvo nie je cieľom, ale prostriedkom, aby sa dvaja podopierali, nadľahčovali a už na ceste sa cítili tak trochu ako v nebi."
Pre napĺňanie podstatných vlastností manželstva, ktorými sú jednota a nerozlučiteľnosť, musia byť vždy dvaja. Niekedy dobrá vôľa len jedného nestačí.
"Aj manželstvo, v ktorom je jeden nepokrstený, sa postupne môže stávať sviatosťou, ak sa manželia rozhodnú zjednocovať sa aj na duchovnej ceste."
"Sviatostné manželstvo má aj mystický charakter, nie však v ezoterickom neosobnom zmysle. Sviatosti v zmysle kresťanského chápania sú viditeľnými znakmi neviditeľného daru od Boha. Boh, ktorý je osobou, týmto darom dáva veriacim ľuďom možnosť, aby sa ho mohli osobitným spôsobom dotknúť."
"Aj manželstvo, v ktorom všetko "ide dobre", je na ceste. Môže rásť, učiť sa, prekonávať nové etapy. Pozná zlyhanie, potrebuje zmierenie, odpustenie, nové lepšie začiatky."
Prečítajte si rozhovor v plnom znení: Milan Grossmann / Sviatosť manželstva